ဂါမ၀ါသ ဂဏိတ ပိဋကတ္တိုက္ ေခတ္ေျပာင္း ေတာ္လွန္ေရး – ကိုယ္အားကိုယ္ကိုး ရပ္ရြာအေျချပဳ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ စာေပသိုက္ တည္ေထာင္ျခင္း

Ancient_Library_in_Arakan_S

“ေက်ာက္သား၊ ေရႊ၊ ေငြ၊ သတၳဳ၊ ေပရြက္၊ ထန္းရြက္တို႔ ထက္တြင္ အကၡရာတင္၍ ခရီးဆန္႔ခဲ့ေသာ ျမန္မာစာေပ သတို႔သမီးငယ္သည္ ယခုအခါတြင္ စကၳဴေခတ္ကို ေက်ာ္လႊားၿပီး သကာလ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ နည္းပညာ လႈိင္းလုံုးႀကီးကို ခုန္စီး၍ ကူးေမ်ာစ ျပဳေနေလၿပီ။ သို႔ျဖစ္၍ စာေပ ျမတ္ႏိုးသူတို႔ အေနျဖင့္ ျမန္မာစာေပ ျပန္႔ပြား တိုးတက္ ထြန္းကားေစရန္ မိမိတို႔ စြမ္းသမွ် လံု႔လ အင္အား စိုက္ထုတ္၍ နည္းလမ္းမ်ား စဥ္ဆက္မျပတ္ ရွာေဖြၿပီး ဒစ္ဂ်စ္တယ္ နည္းပညာ လႈိင္းလံုးႀကီး၏ အရွိန္အဟုန္ကို ေကာင္းမြန္စြာ အသံုးခ်ႏိုင္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ရမည္ ျဖစ္ေခ်သည္။”

ပိဋကတ္တိုက္ ယဥ္ေက်းမႈ

ထူးေထြ ျမားေျမာင္လွေသာ ျမန္မာ့ ယဥ္ေက်းမႈ ထံုးတမ္း စဥ္လာမ်ား အနက္ စာေရးသူ အႏွစ္ၿခိဳက္ဆံုး ဓေလ့မွာ စာေပ ျမတ္ႏိုးျခင္း ပင္ ျဖစ္ပါသည္။ စာတစ္လံုး၊ ဘုရားတစ္ဆူ ဟူေသာ ဆိုရိုးစကားျဖင့္ ထံုမႊမ္းထားေသာ ျမန္မာ စာေပ ယဥ္ေက်းမႈ သမိုင္းကို ထိန္းသိမ္း ျမွင့္တင္ရာတြြင္ ပဓာနက်သည့္ ပိဋကတ္တိုက္ ယဥ္ေက်းမႈ စတင္ခဲ့သည္မွာ ပုဂံေခတ္ ကတည္းက ျဖစ္သည္ကို ခရစ္ႏွစ္ ၁၀၄၄ တြင္ နန္းတက္ေသာ အေနာ္ရထာမင္း ေဆာက္လုပ္ လွဴဒါန္းခဲ့သည့္ ပိဋကတ္တိုက္က သက္ေသခံလ်က္ ရွိပါသည္။

ေရွး ျမန္မာမင္းတို႔  ၿမိဳ႕သစ္ နန္းသစ္ တည္ေထာင္လွ်င္  ပိဋကတ္တိုက္ေတာ္ အသစ္ ေဆာက္လုပ္ရျမဲ ျဖစ္သည္။ စင္စစ္ ပိဋကတ္တိုက္ ယဥ္ေက်းမႈသည္ နန္းတြင္း၌ သာမက ေက်းလက္ အထိပါ ျပန္႔ႏွံ႔ တည္ရွိခဲ့ေလ၏။ ျမန္မာ့ရိုးရာ ဓေလ့အရ ရြာရွိလွ်င္ ဘုရားရွိ၊ ဘုရားရွိလွ်င္ ေက်ာင္းရွိ၊ ေက်ာင္းရွိလွ်င္ ဇဒိုက္ (စာတိုက္) ရွိျမဲ ျဖစ္ပါသည္။ ေရွးဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမ်ားတြင္ ရွိေနေသးေသာ ဇဒိုက္ (စာတိုက္) ေသတၱာႀကီးမ်ားသည္ ျမန္မာ့ရိုးရာ ေက်းလက္ စာၾကည့္တိုက္မ်ား ျဖစ္ပါ၏။ ဤသည္ကို ေထာက္ခ်င့္လွ်င္ ပိဋကတ္တိုက္ ယဥ္ေက်းမႈသည္ ျမန္မာဓေလ့ ထံုးတမ္းတြင္ အစဥ္အလာ ႀကီးမားခဲ့ေၾကာင္း အထင္းသား သိျမင္ႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။

ပုဂံေက်ာက္စာေခတ္၊ ပင္းယေခတ္၊ အင္း၀ေခတ္၊ ေတာင္ငူေခတ္၊ ေညာင္ရမ္းေခတ္၊ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ (ပထမပိုင္း)၊ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ (ဒုတိယပိုင္း) ဟူေသာ ျမန္မာ စာေပ ေခတ္ႀကီး (၇) ေခတ္ တေလွ်ာက္တြင္ ပိဋကတ္တိုက္ ယဥ္ေက်းမႈသည္ မွန္ကင္းတစ္လွည့္၊ ထင္းတစ္လွည့္ ဆိုသည့္ အတိုင္း ျမင့္ကာ တစ္ခ်ည္၊ နိမ့္ကာ တစ္လွည့္ ျဖတ္သန္းရင္း ႀကီးျပင္းခဲ့ေလ၏။ ပံုႏွိပ္ ထုတ္ေ၀ေရး နည္းပညာ ထြန္းကားျခင္း မရွိေသးေသာ ေရွးေခတ္၀ယ္ ေရွးသူေဟာင္းတို႔သည္ ေပ၊ ပုရပိုက္ေပါင္း ေျမာက္ျမားစြာကို လက္ျဖင့္ ဆင့္ပြား ကူးယူ၍ စာေပယဥ္ေက်းမႈကို ျမွင့္တင္ ျဖန္႔ခ်ိခဲ့ေၾကာင္းကို ေပ၊ ပုရပိုက္ သမိုင္းတြင္ ထင္ရွားစြာ ျမင္ႏိုင္ပါသည္။

မင္းေျပာင္းမင္းလြဲ

ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ေန၀င္ခ်ိန္ သီေပါမင္း ပါေတာ္မူၿပီးစ ကာလ၌ အဂၤလိပ္ စစ္ဗာရီတို႔၏ လက္ခ်က္ေၾကာင့္ အသက္ ထြက္လု နီးပါး ျဖစ္ခဲ့ရရွာေသာ မႏၱေလး နန္းတြင္း ပိဋကတ္တိုက္သည္ အဂၤလိပ္ အမ်ိဳးေကာင္းသား ေအာက္ဗမာေျပ မဟာ၀န္ရွင္ေတာ္မင္းႀကီး ဆာ ခ်ားလ္စ္ အက္ဒြက္ ဘားနဒ္၏ ေက်းဇူးေၾကာင့္ ေသကံမေပ်ာက္ လြတ္ေျမာက္ခဲ့ရေလ၏။ မင္းႀကီး ဘားနဒ္၊ တရားေရး၀န္ႀကီး ဆာ ဂၽြန္ ဂ်ာဒင္း၊ ပါဠိပါရဂူ  ေခ်းလ္ဒါးစ္ တို႔၏ ေက်းဇူးေၾကာင့္ ပိဋကတ္တိုက္ ယဥ္ေက်းမႈ အသက္ဆက္ခြင့္ ရခဲ့၏။

တဖန္ ကိုလိုနီေခတ္ ၁၉၂၅ ခန္႔တြင္ သတိုးသီရိ သုဓမၼဘြဲ႔ရ ေၾကးတိုင္ မင္းႀကီး ဖာနီဗယ္ ဦးေဆာင္၍ တည္ေထာင္ခဲ့ေသာ ျမန္မာစာေပ ျပန္႔ပြားေရး အသင္းႀကီး၏ ေက်းဇူးေၾကာင့္ ပိဋကတ္တိုက္ ယဥ္ေက်းမႈ သစ္လြင္ လန္းဆန္းခဲ့ေလ၏။ ယင္းေနာက္တြင္ ျမန္မာစာေပ ပညာရွင္မ်ား ျဖစ္ၾကသည့္ ဆရာႀကီး ဦးေဖေမာင္တင္၊ ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၊ ပဲေရာ့ဦးဆန္နီ၊ လူထုဦးလွ စသူတို႔၏ ေက်းဇူးေၾကာင့္ ပိဋကတ္တိုက္ ယဥ္ေက်းမႈ တိုးတက္ ထြန္းကားခဲ့ေလ၏။ ပိဋကတ္တိုက္ ယဥ္ေက်းမႈ တိုးတက္ျခင္းေၾကာင့္ စာေပ သမိုင္းတြင္ အေရးပါသည့္ အေျပာင္းအလဲမ်ား ေပၚထြန္းခဲ့ေလ၏။

သူ႔ကၽြန္မခံ ေတာ္လွန္ခဲ့ေသာ ျမန္မာ အမ်ိဳးသားတို႔ ကိုယ့္ အခ်င္းခ်င္း ကၽြန္ျပဳၾကသည့္ ေခတ္ဦး ကာလတြင္ ပိဋကတ္တိုက္ ဟူသည့္ ေရွးအမည္ ေပ်ာက္ကြယ္ၿပီး စာၾကည့္တိုက္ ဟူေသာ ေႏွာင္းအမည္ ေပၚထြန္းခဲ့ေလ၏။ မင္းေျပာင္းမင္းလႊဲ ျဖစ္ခ်ိန္တြင္ မင္းေျပာင္း ရုံတင္ သာမက မင္းလြဲ ခဲ့ဟန္ တူသည္။ ထိုမွ အစျပဳ၍ စာၾကည့္တိုက္ ယဥ္ေက်းမႈ တစ္ျဖစ္လဲ ပိဋကတ္တိုက္ ယဥ္ေက်းမႈသည္ ေရေသတြင္ ေတြေတြႀကီး တန္႔သကဲ့သို႔ ျဖစ္ကာ ဆန္႔ငင္ ဆန္႔ငင္ျဖင့္ ၿငိဳျငင္စြာ အသက္ေမြးေနရေလ၏။  ေလာက ဓမၼတာ အရ နိမ့္တံု ျမင့္တံု ရွိသည္မွာ မဆန္းေပ။ သို႔ေသာ္ ပိဋကတ္တိုက္ ယဥ္ေက်းမႈသည္ အိမ္နိမ့္စံ ကာလတြင္ ဆင္းရဲ ၿငိဳျငင္စြာျဖင့္ အဓြန္႔ ရွည္ၾကာ တည့္တံ့ ေနသည္မွာကား အေတာ္ပင္ ၀မ္းနည္းဖြယ္ ေကာင္းလွပါသည္။

ေခတ္ေျပာင္းေခတ္လြဲ

အထက္တြင္ ဆိုခဲ့သည့္ ေက်ာက္သား၊ ေရႊ၊ ေငြ၊ သတၳဳ၊ ေပရြက္၊ ထန္းရြက္တို႔ ထက္တြင္ အကၡရာတင္၍ ခရီးဆန္႔ခဲ့ေသာ ျမန္မာစာေပ သတို႔သမီးငယ္သည္ ယခုအခါတြင္ စကၳဴေခတ္ကို ေက်ာ္လႊားၿပီး သကာလ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ နည္းပညာ လႈိင္းလုံုးႀကီးကို ခုန္စီး၍ ကူးေမ်ာစ ျပဳေနေလၿပီ။ ေခတ္ေျပာင္းခ်ိန္တြင္ ႀကိဳတင္ ျပင္ဆင္ျခင္း မျပဳပါက လြဲမွားေသာ ေခတ္လြဲႀကီးျဖင့္ ၾကံဳရေပလိမ့္မည္။ သို႔ျဖစ္၍ စာေပ ျမတ္ႏိုးသူတို႔ အေနျဖင့္ ျမန္မာစာေပ စဥ္ဆက္ မျပတ္ ျပန္႔ပြား တိုးတက္ ထြန္းကားေစရန္ မိမိတို႔ စြမ္းသမွ် လံု႔လ အင္အား စိုက္ထုတ္၍ နည္းလမ္းမ်ား စဥ္ဆက္မျပတ္ ရွာေဖြၿပီး ဒစ္ဂ်စ္တယ္ နည္းပညာ လႈိင္းလံုးႀကီး၏ အရွိန္အဟုန္ကို ေကာင္းမြန္စြာ အသံုးခ်ႏိုင္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ရမည္ ျဖစ္သည္။

ဒစ္ဂ်စ္တယ္ နည္းပညာ ထြန္းကားသည့္ မ်က္ေမွာက္ေခတ္တြင္ “လူငယ္မ်ား စာ မဖတ္ၾကေတာ့” ဟူသည့္ စကားကို ႀကိမ္ဖန္ မ်ားစြာ ၾကားရပါ၏။ မည္သည့္ အခ်က္အလက္ကို အေျခခံ၍ ဤေကာက္ခ်က္ကို ခ်ပါသနည္း ဟု ေစာေၾကာဖြယ္ရာ အေၾကာင္း ရွိသည္။ စာေရးသူ အေနျဖင့္မူ လူငယ္မ်ား အၾကားတြင္ စာဖတ္ျခင္း ဓေလ့ ေလ်ာ့နည္းလာသည္ ဟု မယူဆပါ။ စာေပ အမ်ိဳးအစားႏွင့္ စာေပ ဖတ္ရႈျခင္း ကို ရႈျမင္ပံု၊ အနက္ဖြင့္ဆိုခ်က္ ကြဲလြဲျခင္းေၾကာင့္  လူငယ္မ်ား စာ မဖတ္ၾကေတာ့ ဟူသည့္ စိုးရိမ္ မကင္းသည့္ ထင္ျမင္ခ်က္ ထြက္ေပၚလာသည္ဟု ယူဆမိပါသည္။

ေခတ္ၿပိဳင္ စာဖတ္ဓေလ့

စင္စစ္ ၿမိဳ႕ျပေန နည္းပညာ အသံုးျပဳသူမ်ား သာမက ေက်းလက္ေန လူငယ္မ်ား အၾကားတြင္ပါ စာဖတ္ျခင္း ဓေလ့ စြဲျမဲစြာ တည္ရွိေနဆဲပင္ ျဖစ္ပါသည္။ မည္သည့္ စာေပ အမ်ိဳးအစားကို ဖတ္ရႈေနၾကသနည္း ဟူသည့္ အခ်က္ကို ဆန္းစစ္ ၾကည့္ရာ လက္လွမ္းမီရာ စာတိုေပစမ်ားကို ဖတ္ရႈေနၾကေၾကာင္း ေတြ႔ရပါသည္။ ဤသို႔ ျဖစ္ရသည္မွာ စာဖတ္သူတို႔ အေနျဖင့္ ေရြးခ်ယ္ခြင့္ နည္းပါးေနျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။

သို႔ျဖစ္၍ တိုးတက္ေနေသာ နည္းပညာ ေျပာင္းလဲမႈမ်ားကို အသံုးျပဳ၍ စာေပ ဖတ္ရႈမႈ အေလ့အထႏွင့္ စာေပ ျပန္႔ပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ားကို အရွိန္ျမွင့္တင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ေသာ နည္းလမ္းမ်ား ရွာေဖြရန္ အေလာတႀကီး လိုအပ္ေနၿပီ ျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ေခတ္မီ နည္းပညာ အသံုးခ်ႏိုင္မႈ၊ ဘ႑ာေရး သံုးစြဲမႈ အေျခအေန စသည္တို႔ကို ထည့္သြင္း စဥ္းစား၍ ေရရွည္ တည္တံ့ ခိုင္ျမဲၿပီး၊ တိုးခ်ဲ႕ ျပင္ဆင္ႏိုင္စြမ္း ရွိေစမည့္ စနစ္ တစ္ရပ္ကို တီထြြင္ ေဖာ္ထုတ္ရမည္ ျဖစ္ပါသည္။

ဂါမ၀ါသ ဂဏိတ ပိဋကတ္တိုက္ ေခတ္ေျပာင္း ေတာ္လွန္ေရး

ဒစ္ဂ်စ္တစ္ နည္းပညာ ထြန္းကားသည့္ေခတ္တြင္ “ကိုယ္အားကိုယ္ကိုး ရပ္ရြာအေျချပဳ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ စာအုပ္သိုက္” (Community-driven Digital Book Repository) ဖန္တီးႏိုင္လွ်င္ စာေပျမတ္ႏိုးသူတို႔အတြက္ ပိုမိုေကာင္းမြန္သည့္ ပတ္၀န္းက်င္သစ္ကို ဖန္တီးႏိုင္မည္ ျဖစ္ၿပီး၊ ေရြးခ်ယ္ခြင့္ ပိုမို မ်ားျပားလာမည္ ဟု ယူဆမိပါသည္။ တိုးတက္ေနေသာ နည္းပညာရပ္မ်ားကို လြယ္ကူ ရိုးစင္းေအာင္ ျပင္ဆင္လိုက္လွ်င္ နည္းပညာ အတန္အသင့္ တတ္ကၽြမ္းၿပီး၊ စာေပ ျမတ္ႏိုးသူတို႔ အေနျဖင့္ “ကိုယ္အားကိုယ္ကိုး ရပ္ရြာအေျချပဳ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ စာအုပ္သိုက္” လုပ္ငန္းကို ေအာင္ျမင္စြာ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မည္ ဟု ယံုၾကည္မိပါသည္။

ဒစ္ဂ်စ္တယ္ စာအုပ္သိုက္ ဟု ဆိုလွ်င္ နက္နဲသည့္ နည္းပညာရပ္ကို အသံုးခ်၍ ေခတ္မီ အင္တာနက္ စာၾကည့္တိုက္ ထူေထာင္ျခင္း ဟု ထင္ေကာင္း ထင္ၾကေပလိမ့္မည္။ မဟုတ္ပါ။ နည္းပညာ ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈ နည္းပါးသည့္ ေဒသမ်ားမွ လူငယ္မ်ား လြယ္လင့္တကူ အသံုးျပဳႏိုင္မည့္ ကြန္ျပဴတာ နည္းပညာသံုး စာအုပ္သိုက္ သာ ျဖစ္ပါသည္။ ရိုးရွင္းေသာ နည္းပညာရပ္မ်ား အသံုးျပဳ၍ အင္တာနက္ ခ်ိတ္ဆက္ရန္ မလိုအပ္ေသာ ပရ၀ုဏ္ အတြင္း အသံုးျပဳႏိုင္မည့္ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ စာအုပ္သိုက္ (On-campus Access to Digital Book Repository System) စနစ္ တစ္ခုကို အခ်ိန္တို အတြင္း တည္ေထာင္ရန္ နည္းလမ္းမ်ား ရွိႏွင့္ၿပီး ျဖစ္ပါသည္။

ကာလံ၊ ေဒသံ၊ အဂၢံ၊ ဓနံ

Internet Live Stats ၏ ေနာက္ဆံုး ထုတ္ျပန္ခ်က္ အရ ျမန္မာႏိုင္ငံ ခန္႔မွန္း လူဦးေရ ၅၃,၇၁၈,၉၅၈ ဦး အနက္ အင္တာနက္ အသံုးျပဳသူ လူဦးေရ ၆၂၄,၉၉၁ ဦး (၁.၂ ရာခိုင္ႏႈန္း) သာ ရွိသည္ ဟု သိရပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အင္တာနက္ စာၾကည့္တိုက္ (Online Library) တည္ေထာင္လွ်င္ လက္ငင္း အက်ိဳး သက္ေရာက္မႈ ရရွိမည္ မဟုတ္ေခ်။ ဥပမာ အေနျဖင့္ ျပဆိုရလွ်င္ Beyond Access ႏွင့္ Myanmar Book Aid and Preservation Foundation တို႔ ပူးေပါင္း၍ ေဆာင္ရြက္ေနသည့္  Beyond Access Myanmar အင္တာနက္ နည္းပညာ အသံုးျပဳ စာၾကည့္တိုက္ (၅၅) ခု ျပဳျပင္ေရး စီမံခ်က္သည္ အလြန္ ေကာင္းမြန္သည့္ စီမံခ်က္ ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ေက်းလက္ၿမိဳ႕ျပ ကြာဟခ်က္ႏွင့္ ႏိုင္ငံ တစ္၀ွမ္းလံုးတြင္ အင္တာနက္ အသံုးျပဳႏိုင္စြမ္းကို ထည့္သြင္း စဥ္းစားလွ်င္ ထိုစီမံခ်က္သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ လက္ရွိ အေျခအေနႏွင့္ ကိုက္ညီမႈ နည္းပါးေၾကာင္း ေတြ႔ရွိရမည္ ျဖစ္သည္။

သို႔ျဖစ္၍ အင္တာနက္ ခ်ိတ္ဆက္ရန္ မလိုအပ္ေသာ ပရ၀ုဏ္ အတြင္း အသံုးျပဳႏိုင္မည့္ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ စာအုပ္သိုက္ (On-campus Access to Digital Book Repository System) တည္ေထာင္ျခင္းကို လက္ရွိကာလတြင္ ဦးစားေပး၍ ေဆာင္ရြက္သင့္သည္ ဟု ထင္ျမင္မိပါသည္။ အင္တာနက္ စာၾကည့္တိုက္ (Online Library) ကို လံုးလံုးလ်ားလ်ား ပစ္ပယ္ရမည္ ဟု ဆိုလိုျခင္း မဟုတ္ပါ။ အင္တာနက္ ခ်ိတ္ဆက္ရန္ မလိုအပ္ေသာ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ စာအုပ္သိုက္ စနစ္ကို အေျခခံ ခိုင္မာေအာင္ ေဆာင္ရြက္ၿပီးမွ အင္တာနက္ စာၾကည့္တိုက္ လုပ္ငန္းျဖင့္ ခ်ိတ္ဆက္ကာ လုပ္ငန္း နယ္ပယ္ ခ်ဲ႕ထြင္သင့္သည္ဟု ဆိုလိုျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔အျပင္ အင္တာနက္ ခ်ိတ္ဆက္ရန္ မလိုအပ္ေသာ ပရ၀ုဏ္ အတြင္း အသံုးျပဳႏိုင္မည့္ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ စာအုပ္သိုက္ လုပ္ငန္းႏွင့္ အင္တာနက္ စာၾကည့္တိုက္ လုပ္ငန္းကို တၿပိဳင္တည္း ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မည့္ အခြင့္အလမ္းမ်ားလည္း ရွိေနပါသည္။

မ်က္ေမွာက္ ကာလတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ စမတ္ဖုန္း (Smart Phone)၊ တက္ဘလက္ (Tablet)၊ လပ္ေတာ့ကြန္ျပဴတာ (Laptop) အသံုးျပဳသူ ဦးေရ တိုးတက္လာၿပီ ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ထို ေခတ္ေပၚ ဆက္သြယ္ေရး ကိရိယာ အသံုးျပဳသူတိုင္း အေနျဖင့္ အင္တာနက္ ခ်ိတ္ဆက္ အသံုးျပဳႏိုင္ျခင္း မရွိေသးပါ။ သို႔ျဖစ္၍ အင္တာနက္ ခ်ိတ္ဆက္ရန္ မလိုအပ္ေသာ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ စာအုပ္သိုက္ လုပ္ငန္းကို ေဆာင္ရြက္မွသာလွ်င္ အဆင္ေျပႏိုင္မည္ ဟု ထင္ျမင္ မိပါသည္။ အထူးသျဖင့္ အင္တာနက္ ခ်ိတ္ဆက္ရန္ မလိုအပ္ေသာ ပရ၀ုဏ္ အတြင္း အသံုးျပဳႏိုင္မည့္ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ စာအုပ္သိုက္ စနစ္ သည္ အင္တာနက္ မရရွိေသာ ၿမိဳ႕ငယ္မ်ားမွ စာဖတ္သူတို႔ အတြက္ သင့္ေလ်ာ္မည့္ နည္းစနစ္ ျဖစ္ပါသည္။

ရရာလက္နက္ မိုးႀကိဳးစက္

အင္တာနက္ ခ်ိတ္ဆက္ရန္ မလိုအပ္ေသာ ပရ၀ုဏ္ အတြင္း အသံုးျပဳႏိုင္မည့္ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ စာအုပ္သိုက္ တည္ေတာင္ရန္ အရင္းအႏွီး၊ နည္းပညာ မ်ားစြာ မလိုအပ္ပါ။ ၀ိုင္ယာလက္ (Wireless) စနစ္ ပါရွိေသာ ကြန္ျပဴတာ တစ္လံုး၊ Digitized လုပ္ၿပီးသား စာအုပ္မ်ား၊ စာၾကည့္တိုက္ ေဆာ့ဖ္၀ဲ (Library Management Application)၊ ကြန္ျပဴတာ နည္းပညာ အတန္အသင့္ ကၽြမ္းက်င္သူ၊ စာၾကည့္တိုက္ စီမံခန္႔ခြဲေရး နည္းပညာ အျခခံ တတ္ေျမာက္သူ၊ လွ်ပ္စစ္မီး (Electricity) ရွိလွ်င္ အင္တာနက္ ခ်ိတ္ဆက္ရန္ မလိုအပ္ေသာ ကိုယ္အားကိုယ္ကိုး ရပ္ရြာအေျချပဳ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ စာအုပ္သိုက္ ကို စတင္ လည္ပတ္ ႏိုင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။

လြတ္လပ္ နည္းပညာ (Open Source Technology) ၏ အက်ိဳးေက်းဇူးေၾကာင့္ စာၾကည့္တိုက္ ေဆာ့ဖ္၀ဲ (Library Management Application) မ်ားစြာကို အခမဲ့ ရယူ သံုးစြဲႏိုင္ျခင္းသည္ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ စာေပ ထြန္းကားေရးတြင္ ႀကီးမားေသာ ေျပာင္းလဲမႈ ျဖစ္သည္။ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ စာအုပ္သိုက္ လုပ္ငန္းတြင္ D Space (http://www.dspace.org) ၊ Calibre (http://www.calibre-ebook.com) အစရွိသည့္ အခမဲ့ လြတ္လပ္စြာ အသံုးျပဳႏိုင္ေသာ Application မ်ားကို အသံုးျပဳ၍ အင္တာနက္ ခ်ိတ္ဆက္ရန္ မလိုအပ္ေသာ ပရ၀ုဏ္ အတြင္း အသံုးျပဳႏိုင္မည့္ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ စာအုပ္သိုက္ ကို အသံုးျပဳႏိုင္ပါသည္။ (စကားခ်ပ္ – D Space ႏွင့္ Calibre မွာ စာေရးသူ အသံုးျပဳဖူးသည့္ Application မ်ား ျဖစ္သျဖင့္ ဤစာတမ္းတြင္ ဥပမာ အေနျဖင့္ ျပဆိုျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ထက္ ပို၍ ေကာင္းမြန္ေသာ Application မ်ား ရွိပါလိမ့္မည္။ နည္းပညာ Tutorial စာတမ္း မဟုတ္သျဖင့္ Software အသံုးျပဳျခင္းကို အေသးစိတ္ကို ေရးသားမည္ မဟုတ္ပါ။)

စိတ္ကူးကို မီးညွိျခင္း

အင္တာနက္ ခ်ိတ္ဆက္ရန္ မလိုအပ္ေသာ ပရ၀ုဏ္ အတြင္း အသံုးျပဳႏိုင္မည့္ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ စာအုပ္သိုက္ လုပ္ငန္းကို စာေပျမတ္ႏိုးသူတို႔ စုေပါင္း၍ စမ္းသပ္ စီမံခ်က္ အေနျဖင့္ စတင္ ေဆာင္ရြက္ၾကည့္လွ်င္ သင့္ေလ်ာ္ပါလိမ့္မည္။ ေရွးဦးစြာ လက္လွမ္းမီရာ ျမန္မာစာအုပ္ (eBooks) မ်ားကို စုစည္း၍ မ်ိဳးတူစု ခြဲျခားျခင္း၊ စာရင္း ေရးသြင္းျခင္း စသည့္ အေျခခံ စာၾကည့္တိုက္ စီမံခန္႔ခြဲေရး လုပ္ငန္းမ်ားကို ေဆာင္ရြက္ရမည္ ျဖစ္ပါသည္။

ထို႔ေနာက္တြင္ D Space သို႔မဟုတ္ Calibre အစရွိသည့္ Library Software မ်ား အနက္မွ အေကာင္းဆံုး ျဖစ္မည္ဟု ယူဆရေသာ Application ကို ၀ိုင္ယာလက္ (Wireless) စနစ္ ပါရွိေသာ ကြန္ျပဴတာတြင္ ထည့္သြင္းရမည္ ျဖစ္သည္။ ကြန္ျပဴတာတြင္ ထည့္သြင္းၿပီး ျဖစ္သည့္ စာၾကည့္တိုက္သံုး ေဆာ့ဖ္၀ဲလ္ကို အသံုးျပဳ၍ eBook မ်ားကို စနစ္တက် ျဖည့္သြင္းရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေနာက္တြင္ ကြန္ျပဴတာတြင္ ထည့့္သြင္းထားသည့္ Local Web Server ကို အသံုးျပဳ၍ Wireless စနစ္ျဖင့္ ပရ၀ုဏ္ အတြင္း အသံုးျပဳႏိုင္မည့္ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ စာအုပ္သိုက္ကို အမ်ားသူငါ သံုးစြဲႏိုင္ေစရန္ စတင္ ထုတ္လႊင့္ လည္ပတ္ႏိုင္ၿပီ ျဖစ္ပါသည္။

ဆာဗာ အျဖစ္ အသံုးျပဳထားေသာ ကြန္ျပဴတာျဖင့္ Wireless Sharing ထုတ္လႊင့္ ေပးထားသမွ် ကာလပတ္လံုး စာဖတ္သူတို႔ အေနျဖင့္ ဖတ္ရႈလိုသည့္ စာအုပ္ကို စမတ္ဖုန္း (Smart Phone)၊ တက္ဘလက္ (Tablet)၊ လပ္ေတာ့ကြန္ျပဴတာ (Laptop) အစရွိသည့္ ေခတ္မီ ဆက္သြယ္ေရး ကိရိယာမ်ား အသံုးျပဳ၍ လြယ္လင့္တကူ ရွာေဖြႏိုင္၊ ဖတ္ရႈႏိုင္၊ သိမ္းဆည္း ႏိုင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။

အင္တာနက္ စာၾကည့္တိုက္ မဟုတ္သျဖင့္ အထက္ေဖာ္ျပပါ ပရ၀ုဏ္ အတြင္း အသံုးျပဳႏိုင္မည့္ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ စာအုပ္သိုက္မွ စာအုပ္မ်ား အခ်က္အလက္မ်ားကို Wireless ထုတ္လႊင့္မႈ နယ္နိမိတ္ ျပင္ပတြင္ အသံုးျပဳႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါ။ သို႔ေသာ္ Wireless ထုတ္လႊင့္မႈ နယ္နိမိတ္ အတြင္းတြင္မူ အသံုးျပဳသူမ်ား အေနျဖင့္ အီလက္ထေရနစ္ စာအုပ္မ်ား (eBooks) ကို လြယ္လင့္တကူ ဖတ္ရႈေလ့လာႏိုင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။ အကယ္၍ စာေပသိုက္ အသံုးျပဳမႈ ဆိုင္ရာ အခ်က္အလက္မ်ားကို ေကာက္ယူလုိလွ်င္ သို႔မဟုတ္ အသံုးျပဳမႈ ပမာဏကို ကန္႔သတ္လိုလွ်င္ မွတ္ပံုတင္ (Registration) သို႔မဟုတ္ Password Protection စနစ္ကို အသံုးျပဳ၍ သင့္ေလ်ာ္သလို စီမံႏိုင္ပါသည္။

အကယ္၍ ဆႏၵတူ လူပုဂၢိဳလ္၊ အဖြဲ႔အစည္း တစ္ဦးတစ္ရပ္က အင္တာနက္ ခ်ိတ္ဆက္ရန္ မလိုအပ္ေသာ ပရ၀ုဏ္ အတြင္း အသံုးျပဳႏိုင္မည့္ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ စာအုပ္သိုက္ စနစ္ႏွင့္ ျဖည့္သြင္းထားေသာ အခ်က္အလက္မ်ားကို ဆင့္ပြား၍ အသံုးျပဳလိုလွ်င္ ဆာဗာတြင္ သိမ္းဆည္းထားသည့္ စာအုပ္မ်ားႏွင့္ အခ်က္အလက္မ်ားကို Export လုပ္ၿပီး လြယ္လင့္တကူ မွ်ေ၀ႏိုင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔သို႔ ေဆာင္ရြက္ရန္ အလားတူ ပစၥည္း ကိရိယာမ်ား လိုအပ္လိမ့္မည္ ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ စာအုပ္ စာရင္းသြင္းျခင္းကို ထပ္မံ လုပ္ေဆာင္ရန္ လုိအပ္ေတာ့မည္ မဟုတ္ပါ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ လူ႔စြမ္းအင္ႏွင့္ အခ်ိန္ကို အက်ိဳးရွိစြာျဖင့္ အသံုးခ်ႏိုင္မည္ ျဖစ္ၿပီး စာေပ ျဖန္႔ခ်ိေရး လုပ္ငန္းကို ထိေရာက္စြာ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။

ေကာင္းက်ိဳး ဆိုးျပစ္

စာေရးသူ အေနျဖင့္ ဤ အင္တာနက္ ခ်ိတ္ဆက္ရန္ မလိုအပ္ေသာ ပရ၀ုဏ္ အတြင္း အသံုးျပဳႏိုင္မည့္ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ စာအုပ္သိုက္ လုပ္ငန္းကို လူငယ္မ်ား အေနျဖင့္ ဦးစီး၍ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းမ်ား၊ အထက္တန္းေက်ာင္းမ်ားတြင္ ေဆာင္ရြက္ေစလိုပါသည္။ ၿမိဳ႕နယ္အသီးသီးမွ လူငယ္အဖြဲ႔အစည္းမ်ား ေပါင္းစည္း၍ ခ်ိတ္ဆက္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္လွ်င္ အက်ိဳးမ်ားေပလိမ့္မည္။ အထူးသျဖင့္ အင္တာနက္ စာၾကည့္တိုက္ လုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္း၍ အခ်က္အလက္ မွ်ေ၀ျခင္းကို ေဆာင္ရြက္ႏိုင္လွ်င္မူ အေကာင္းဆံုး ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။

အင္တာနက္ ခ်ိတ္ဆက္ရန္ မလိုအပ္ေသာ ပရ၀ုဏ္ အတြင္း အသံုးျပဳႏိုင္မည့္ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ စာအုပ္သိုက္ စနစ္တြင္ အားသာခ်က္မ်ား ရွိသကဲ့သို႔ အားနည္းခ်က္မ်ားလည္း ရွိႏိုင္ပါသည္။

အားသာခ်က္မ်ားမွာ
(၁) ရွားပါးစာအုပ္မ်ားကို လြယ္လင့္တကူ သိမ္းဆည္း ျဖန္႔ေ၀ႏိုင္ျခင္း၊
(၂) ေငြကုန္ေၾကးက် သက္သာျခင္း၊
(၃) ပရိေဘာဂ၊ ေနရာဌာန မလိုအပ္ျခင္း၊
(၄) လြယ္လင့္တကူ ေျပာင္းေရႊ႕ႏိုင္ျခင္း၊
(၅) ရွားပါးစာအုပ္မ်ားကို ေရရွည္ ထိန္းသိမ္းႏိုင္ျခင္း၊
(၆) အခ်က္အလက္မ်ားကို လြယ္လင့္တကူ ရွာေဖြႏိုင္ျခင္း၊
(၇) အလွည့္က် ေစာင့္ဆုိင္းရမႈ ကင္းေ၀းျခင္း၊
(၈) သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္ႏွင့္ စကၠဴ အသံုးျပဳမႈကို ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္ျခင္း၊
(၉) အခ်က္အလက္ ေျမာက္ျမားစြာကို က်စ္လစ္စြာ သိုမွီးႏိုင္ျခင္း စသည္တို႔ ျဖစ္ပါသည္။

အားနည္းခ်က္မ်ားမွာ
(၁) ကနဦး ရင္းႏွီး ျမဳပ္ႏွံမႈႏွင့္ အသံုးျပဳ ရမည့္ အီလက္ထရြန္းနစ္ ဆက္သြယ္ေရး ကိရိယာ ေစ်းႏႈန္း ႀကီးျမင့္ျခင္း၊
(၂) ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈ နည္းပါးၿပီး ေခတ္မီ ဆက္သြယ္ေရး ကိရိယာမ်ား သံုးစြဲႏိုင္ျခင္း မရွိေသာ ေဒသမ်ားတြင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မႈ မရွိျခင္း၊
(၃) စာအုပ္စာတမ္း မူပိုင္ခြင့္၊ ဆက္သြယ္ေရး ဥပေဒမ်ားႏွင့္ ၿငိစြန္းေနျခင္း၊
(၄) အေျခခံ ကြန္ျပဴတာ အသံုးျပဳႏိုင္စြမ္း ရွိသူတို႔သာ အသံုးျပဳႏိုင္ျခင္း စသည္တို႔ ျဖစ္ပါသည္။

အင္တာနက္ ခ်ိတ္ဆက္ရန္ မလိုအပ္ေသာ ပရ၀ုဏ္ အတြင္း အသံုးျပဳႏိုင္မည့္ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ စာအုပ္သိုက္ လုပ္ငန္းကို လက္ေတြ႔ ေဆာင္ရြက္ၾကည့္ပါမွ အားနည္းခ်က္၊ အားသာခ်က္မ်ားကို ထပ္မံ သိရွိရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ေတြ႔ရွိခ်က္မ်ားကို အေျခခံ၍ ျမန္မာႏိုင္ငံ စာၾကည့္တိုက္မ်ား ေဖာင္ေဒရွင္း၊ သက္ဆိုင္ရာ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားျဖင့္ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ႏိုင္လွ်င္ ရလဒ္ေကာင္းမ်ား ထြက္ေပၚလာမည္မွာ ေျမႀကီးလက္ခတ္ မလြဲပင္ ျဖစ္ပါသည္။

ေလွ်ာက္ရမည့္ ခရီး၊ ထမ္းရမည့္ တာ၀န္

ဤ အင္တာနက္ ခ်ိတ္ဆက္ရန္ မလိုအပ္ေသာ ပရ၀ုဏ္ အတြင္း အသံုးျပဳႏိုင္မည့္ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ စာအုပ္သိုက္ လုပ္ငန္းကို ေရရွည္ တည္တံ့ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ပါက တိမ္ျမဳပ္ ေပ်ာက္ကြယ္ေနေသာ စာေပ စာတမ္းမ်ားကို ကၽြဲကူးေရပါ ဆိုသလို ရွာေဖြ ေဖာ္ထုတ္၍ အမ်ားျပည္သူ ဖတ္ရႈႏိုင္ေအာင္ စီမံႏိုင္မည့္ အခြင့္အလမ္းမ်ားလည္း ထြက္ေပၚလာႏိုင္ပါသည္။ ထို႔သို႔ ေဆာင္ရြက္ရန္ လိုအပ္ေသာ DIY (Do-it-yourself) Digitizer မ်ားကို လြယ္လင့္တကူ ရရွိႏိုင္သည့္ ပစၥည္းမ်ား ျဖစ္ေသာ လက္ကိုင္ဖုန္း ကင္မရာ၊ အိမ္သံုး လွ်ပ္စစ္မီးသီး အစရွိသည့္ ပစၥည္းမ်ားျဖင့္ပင္ ဖန္တီးႏိုင္ပါသည္။

အထူးသျဖင့္ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ စာေပသိုက္ လုပ္ေဆာင္ျခင္းျဖင့္ ပိဋကတ္တိုက္ ယဥ္ေက်းမႈကို ေကာင္းမြန္စြာ ေစာင့္ေရွာက္ႏိုင္ရုံမွ် သာမက ေခတ္ႏွင့္ အံ၀င္ ခြင္က် ျဖစ္ေအာင္ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲ ႏိုင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔အျပင္ သုေတသနႏွင့္ အခ်က္အလက္ စုေဆာင္းမႈ လုပ္ငန္းမ်ားကို ႏိုင္ငံေတာ္ အဆင့္တြင္ သာမက ရပ္ရြာ အဆင့္တြင္ပါ လူထု ပူးေပါင္း ပါ၀င္မႈျဖင့္ က်ယ္ျပန္႔စြာ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မည့္ အခြင့္အေရးေကာင္းမ်ားလည္း ေပၚထြက္လာႏိုင္ပါသည္။

အပိုအဖ်င္း မပါ လိုရင္းကိုသာ ဆိုရလွ်င္ ပိဋကတ္တိုက္ ယဥ္ေက်းမႈ တိုးတက္ေစရန္ ေရွးသူေဟာင္းတို႔ နည္းလမ္း ၾကံဆ၍ ကိုယ္ထူ ကိုယ္ထ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည့္ လုပ္ထံုး နည္းရပ္မ်ားကို ျပန္ေျပာင္း ဆင္ျခင္၍ ကိုယ္စြမ္း ညဏ္စြမ္း ရွိသေရြ႕ ေဆာင္ရြက္ရန္ တာ၀န္သည္ ကၽြႏ္ုပ္တို႔၏ ပုခုံးထက္သို႔ တည့္တည့္ႀကီး က်ေရာက္ေနေလၿပီ။ တာ၀န္ကုိ ထမ္းရန္ အခ်ိန္လည္း သင့္ေခ်ၿပီ။ မဟုတ္လွ်င္ ျမန္မာစာေပ အတြက္ ပူဆာ ေနာင္တ ရၾကရေပလိမ့္မည္။ ကၽြႏ္ုပ္တို႔ ညံ့လွ်င္ ေႏွာင္းလူတို႔၏ အနာဂတ္ လွမည္ မဟုတ္ေခ်။

ကၽြႏ္ုပ္တို႔ သြားရမည့္ ခရီးကား ေ၀း၏။ လမ္းပန္း မသာ၊ ၾကမ္းလည္း ၾကမ္းေပစြ။ ကၽြႏ္ုပ္တို႔တြင္ ၪာဏ္သာလွ်င္ ယာဥ္အျဖစ္ ရွိကုန္၏။ သို႔ေသာ္ ပန္းတိုင္ကို အာရုံျပဳ၍ မဆုတ္မနစ္ ေလွ်ာက္လွ်င္မူ မခၽြတ္ဧကန္ ေရာက္ရမည္ ျဖစ္ေပသည္။

ေမာင္က်ပ္ခိုး
ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၃၇၆ ခုႏွစ္၊ နတ္ေတာ္လဆန္း ၁၄ ရက္၊ ေသာၾကာေန႔။ ခရစ္ႏွစ္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာ ၅ ရက္။

ကိုးကား

၁။ ဦးေဖေမာင္တင္၊ ျမန္မာစာေပသမိုင္း။
၂။ ေမာင္စြမ္းရည္၊ စာၾကည့္တိုက္ မရွိေတာ့တဲ့ ရန္ကုန္။
၃။ ေ၀ႆႏၱရာဇာတ္ေတာ္ႀကီး။
၄။ ဇာတာေတာ္ပံု ရာဇ၀င္
၅။ အမ်ိဳးသားစာၾကည့္တိုက္ – http://www.nlm.gov.mm
၆။ Beyond Access – http://beyondaccess.net/projects/myanmar/
၇။ Internet Live Stats – http://www.internetlivestats.com