lbfgtrackchanges

 

အက္ေဆးကို ႏိုင္ငံ တကာတြင္ေရာ၊ ကမာၻ႔ စာေပတြင္ပါ အဆင့္ျမင့္ စာေပပုံသဏၭာန္ တစ္ရပ္အျဖစ္ သတ္မွတ္ထားၿပီး၊ ေလးစားေလာက္ဖြယ္ အရည္အေသြး ရွိေသာစာဟု ခံယူထားသည္ကို၊ စာေပ သမားတိုင္းနီးပါး ၾကားဖူးၾကၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ ၀တၳဳတို တစ္ပုဒ္၊ ေဆာင္းပါး တစ္ပုဒ္ကို စာမူခ ငါးေထာင္ေပးလွ်င္ အက္ေဆးေခၚ ရသစာတမ္းကိုေတာ့ ေလးေထာင္တန္းေလာက္တြင္ထားကာ၊ တစ္ဆင့္ နိမ့္ထားခ်င္ၾကဆဲ ျဖစ္သည္။

အဘယ္သို႔ေသာ ေရြႊဥာဏ္ေတာ္ျဖင့္ အကဲခတ္ သတ္မွတ္သည္ကိုေတာ့ မသိပါ။ အယ္ဒီတာ ၀ါးမ၀၍၊ နားမလည္၍၊ အျမင္တိမ္၍ဟု ဆိုပါလွ်င္ အနာေပၚ တုတ္က်သလို ဆတ္ဆတ္ခါ နာၾကေပဦးမည္။ တကယ္ေတာ့ အက္ေဆးသည္ တိုတိုေလးႏွင့္ အမ်ားႀကီး တာသြားေသာ စာေပသိကၡာရွိရွိ စာေပတစ္ရပ္ ျဖစ္ပါသည္။ အက္ေဆးသည္ အျခားစာေပဘာသာရပ္ႏွင့္ မတူပါ။ အက္ေဆး၏ အရသာကို သြားေလသူ ဆရာျမသန္းတင့္ ေျပာျပခဲ့ဖူးတာ အမွတ္ရမိပါသည္။ ဆရာၾကည္ႏိုင္၏ သက္တံေရာင္ ရသစာတမ္းစာအုပ္တြင္ မိတ္ဆက္အမွာသေဘာ ေျပာခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။

ရသစာတမ္းကို ဖတ္ရျခင္းသည္ အျခား အျခားေသာစာ အမ်ဳိးအစား၊ ဥပမာ ၀တၳဳ၊ ကဗ်ာ၊ သမိုင္း အတၳဳပၸတၱိစသည့္ စာမ်ဳိးတို႔ကို ဖတ္ရသည္ႏွင့္မတူ။ အျခားေသာ စာမ်ားသည္ ဖတ္ရဖန္မ်ားလာလွ်င္ အီသြားတတ္ပါသည္။ ရသစာတမ္းကား ထိုသို႔မဟုတ္ပါ။ ဘယ္အခ်ိန္တြင္မွ အီသြား၊ ႐ိုးသြား၊ ၿငီးေငြ႕စရာ ေကာင္းသြား၊ ပ်င္းစရာ ေကာင္းသြား၊ မူးေနာက္ရီေ၀သြားသည္၊ အေ၀းသို႔ ေရာက္သြားသည္၊ ေဘာင္ခတ္ ခံထားရသည္၊ သူမ်ား နရီထဲ ၀င္ကရသည္ဟူ၍ မရွိပါ။ ရသစာတမ္းကို ဖတ္ရျခင္းသည္ လြတ္လပ္ေသာ ခံစားမႈ တစ္ရပ္ကို ေပးပါသည္ဟု ဆရာ ေျပာခဲ့ပါသည္။ ထူးျခားမႈက အက္ေဆးကို ရသစာတမ္း၊ စာတမ္းငယ္၊ အစမ္းစာ၊ စာတမ္း၊ စာမြန္ စသည္ျဖင့္ အမ်ဳိးမ်ဳိး ႀကံဆျပန္ဆိုၾကေသာ္လည္း ဆရာကမူ ရသစာတမ္းဆိုသည့္ စကားလံုးကို အံ၀င္ခြင္အက်ဆံုး၊ သေဘာအက်ဆံုး ဆိုတာကို သိခြင့္ရခဲ့ျခင္းပါပဲ။

ဆရာေဇာ္ဂ်ီက ေက်နပ္ႏွစ္သိမ့္မႈကို ေပးသည့္စာ၊ ဆရာ ျမသန္းတင့္က ပီတိျဖစ္ေစသည့္စာဟု ညႊန္းခဲ့ေသာ အက္ေဆးကို ဆရာတိုက္စိုးက “ရင္ဖြင့္စာ”ဟု ဆိုခဲ့ၿပီး “အက္ေဆးကို ဖတ္ေနရသည့္ နာရီ၀က္အတြင္း ဘာႏွင့္တူပါသနည္းဆိုေသာ္ အေဖာ္ တစ္ေယာက္ႏွင့္ ေအးေအးလူလူ ထုိင္ကာ၊ သူ႔စကားကို နားေထာင္ရသည္ႏွင့္ တူသည္ဟု ဆိုရေတာ့မည္။ ထိုအခါ ၀မ္းေျမာက္ရႊင္ လန္းစရာမ်ား၊ ေလာကီဘံုသားတို႔၏ ခြင့္လြတ္စရာ အျပစ္မ်ား၊ အနာအဆာ ကေလးမ်ား၊ မေတာ္မတဲ့ ဟာသအကြက္မ်ားကို မိမိလည္း အက္ေဆး ဆရာႏွင့္အတူ ၾကားရျမင္ရ ခံစားရသကဲ့သို႔ျဖစ္ကာ ပီတိပြားရေလသည္”ဟု လွစ္ျပခဲ့ဖူး ပါသည္။

တကယ္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာစာေပေလာကတြင္ အက္ေဆးေခၚ ရသစာတမ္းသည္ သူ႔ပံုသဏၭာန္၊ သူ႔ဘ၀ရနံ႔၊ သူ႔သြင္ျပင္ ဟန္ထားႏွင့္သူ တသီးတျခား ကြဲျပားစြာ တသီးတသန္႔ တည္ရွိခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ အက္ေဆးႏွင့္ ေက်ာင္းသင္ စာစီစာကံုး မတူ၊ အက္ေဆးႏွင့္ ေဆာင္းပါးမတူ၊ အက္ေဆးႏွင့့္ ၀တၳဳ မတူ၊ သူ႔ကိုယ္ရည္ ကိုယ္ေသြးႏွင့္သူ၊ သူ႔စတုိင္ႏွင့္သူ အခိုင္အမာ အတည္အတံ့ ခြဲျခားသတ္မွတ္ၿပီး၊ ကာလၾကာျမင့္စြာ ရွင္သန္ ရပ္တည္ခဲ့ၿပီးျဖစ္တာ အားလံုးအသိပင္ ျဖစ္သည္။

ပညာရွင္ႀကီး ဟပ္စေလ ဆိုလွ်င္ အက္ေဆး၏ နယ္ကို ဤသို႔ ခြဲခဲ့တာ ေတြ႔ရသည္။

(၁) စာေရးသူ၏ ကိုယ္ရည္ကုိယ္ေသြးကို အေၾကာင္းျပဳ ေရးဖြဲ႔သည့္ အက္ေဆး၏နယ္

(၂) ၾကံဳေတြ႔ရသည့္ အေတြ႔အၾကံဳကို အရွိအတိုင္း ေဖာ္ျပသည့္ အက္ေဆး၏နယ္

(၃) ေလာကသဘာ၀ႏွင့္ သေဘာတရားမ်ားကို ေဖာ္ျပသည့္ အက္ေဆး၏နယ္ စသည္ျဖင့္။

မည္သို႔ဆိုေစ အက္ေဆး၏ နယ္ပယ္တိုင္းမွာ အက်ယ္အျပန္႔သေဘာ၊ အခက္အခဲသေဘာကေတာ့ အမွန္တကယ္ ရွိေပသည္။

 

သို႔ဆိုလွ်င္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဆီမွာ၊ အစဥ္အလာ အရ ပညာရွင္မ်ား လက္ခံခဲ့ေသာ အက္ေဆး၏ သြင္ျပင္ လကၡဏာကို ၾကည့္႐ႈဖို႔ လိုလာသည္။ ပညာရွင္မ်ား အဆိုအရ အက္ေဆးတြင္

(၁) စာေရးသူ၏ ကိုယ္ရည္ကိုယ္ ေသြးေပၚေနျခင္း

(၂) အေၾကာင္းအရာထက္  အေတြ႔အျမင္ ခံစားမႈတို႔ကို အားျပဳျခင္း

(၃) စာဖတ္သူကို ဆြဲေဆာင္ႏိုင္ေသာ စကားေျပအေရး အဖြဲ႔မ်ဳိး ျဖစ္ျခင္း

(၄) တိုတိုက်ဥ္းက်ဥ္း ေရးဖြဲ႔ထားေသာ အေရးအဖြဲ႔မ်ဳိး ျဖစ္ျခင္း

(၅) စာဖတ္သူကို ႏွစ္သက္မႈ ရသေပးျခင္း

စေသာ လကၡဏာမ်ား ပါရွိအပ္သည္ဟု ဖြင့္ဆုိ ထားၾကသည္မွာ အထင္အရွား။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အက္ေဆးခ်စ္သူ အမ်ားစုလည္း ဤလမ္းေၾကာင္း အတိုင္းပင္ တသြင္သြင္ စီးဆင္းခဲ့ၾကတာ ၾကာၿပီျဖစ္ပါသည္။

ယခုအခါမွာေတာ့ …အက္ေဆးဆိုေသာ စာေပ ဘာသာရပ္သည္ အခ်ဳိးအေကြ႔တစ္ခုသို႔ သိသိသာသာႀကီး ေရာက္ရွိေကြ႔ခ်ဳိးလာတာကို ထင္သာျမင္သာစြာ ေတြ႔ရွိလာရေပသည္။ စာေပနယ္နိမိတ္ေတြ က်ဳိးပ်က္လာသည့္ သေဘာ Deterritorialigation ဟုပဲ ေျပာရမလား၊ အသစ္ျပန္လည္ သတ္မွတ္ထားသည့္သေဘာ  Reterritorialigation ဟုပဲ ေျပာရမလား အထိ စဥ္စားဖြယ္ ရွိလာပါသည္။

ယဥ္ေက်းမႈခ်င္း၊ အႏုပညာခ်င္း တိုးမိ တိုက္မိေနေသာ ဒီကေန႔လို အရွိန္အဟုန္ျဖင့္ တိုးတက္ ေျပာင္းလဲေနသည့္ ေခတ္ႀကီးတြင္ အက္ေဆးဟူေသာ အယူအဆ ေျပာင္းလာ ေရြ႔လာပံုက ျမန္ဆန္လြန္းလွသည္။ ဘာသာရပ္ ခြဲျခားမႈ နံရံေတြ တျဖည္ျဖည္းပါးလ်လာၿပီး၊ အခ်ဳိ႕ေနရာတြင္ ၿပိဳက်သြားၿပီဟု ေျပာရမေလာက္ပင္ ထင္ရွားလာတာ သတိျပဳမိေပသည္။

ဆရာေဇာ္ေဇာ္ေအာင္ဆိုလွ်င္ ၂၀၀၁ ခုႏွစ္ေလာက္ကတည္းက အက္ေဆး၀ါဒ  (Essaysism) ေဆာင္းပါးတြင္ ဤသို႔ေရးခဲ့ပါသည္။ အက္ေဆးဆိုတာ ဘာလဲ။ အက္ေဆးဆိုတာ အပြင့္ဆံုး Open ၊ အလြတ္လပ္ဆံုး Free ေရးဖြဲ႕ထားတဲ့ စာပါပဲ။ ပမာဏ အကန္႔အသတ္မရွိ၊ အေၾကာင္းအရာ အကန္႔အသတ္မရွိ၊ အမ်ဳိးအစား အကန္႔အသတ္မရွိ အပြင့္လင္းဆံုး၊ အလြတ္လပ္ဆံုး အေရးအသားပါပဲ။ အက္ေဆးဆိုတာ ၀တၳဳတစ္ပုဒ္ ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ ခရီးသြားေဆာင္းပါးတစ္ေစာင္ ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ ေဘာဂေဗဒသီ၀ရီ စာတမ္းတစ္ေစာင္ ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ ကိုယ္ေရးအတၳဳပၸတိၱတစ္ေစာင္ ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ တက္က်မ္းတစ္ေစာင္ ျဖစ္ႏိုင္တယ္။

နည္လမ္းစာအုပ္ (တ႐ုတ္ ဟင္းလ်ာခ်က္နည္း၊ ေမာ္ေတာ္ကား ျပင္နည္း၊ သိုးေမြးဆြယ္တာ အကႌ်ထိုးနည္း)တစ္အုပ္ ျဖစ္ႏိုင္သည္။ အကန္႔အသတ္ မရွိျခင္းႏွင့္ အပြင့္လင္းဆံုး၊ အလြတ္လပ္ဆံုးေသာ အခ်က္တို႔က အခရာပါပဲ။ The Gateless Gate ၀င္ေပါက္မဲ့ ၀င္ေပါက္ဟုပင္ တင္စားလိုက္တာ ဖတ္ခဲ့ရေပသည္။

ဆရာလူထုစိန္၀င္းကလည္း မဂၢဇင္း ဂ်ာနယ္ေတြထဲက ေနၿပီး “စာေပ အႏုပညာမွာ နယ္နိမိတ္ အပိုင္းအျခား မရွိ”၊“စာေပကိုျခံခတ္ မထားၾကပါနဲ႔” ဟုဆိုကာ အက္ေဆးႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ေတာ္ေတာ္ႀကီးေျပာခဲ့သည္။ အက္ေဆးဆိုတာ ႏိုင္ငံေရး ျဖစ္ေစ၊ လူမႈေရး ျဖစ္ေစ၊ စာေပယဥ္ေက်းမႈ ျဖစ္ေစ“ေ၀ဖန္ ဆန္းစစ္တဲ့ သေဘာ” ေရးတဲ့ စာျဖစ္ပါတယ္။ အက္ေဆးဆိုတာ တိုခ်င္လည္း တိုမယ္၊ ရွည္ခ်င္လည္း ရွည္မယ္၊ ရသပါခ်င္ လည္းပါမယ္၊ မပါခ်င္လည္း မပါဘူး၊ ရသပါရမယ္လို႔လည္း ဆိုမထားပါဘူး။

ဒါေပမယ့္ စာဖတ္သူရဲ႕ ဦးေႏွာက္ကို ဆြတဲ့ ေ၀ဖန္ဆန္းစစ္မႈေတာ့ ပါရပါမယ္။ ေ၀ဖန္ ဆန္းစစ္မႈ မပါရင္ေတာ့ အက္ေဆး မဆိုခ်င္ပါဘူးဟု အတိအလင္း ဖြင့္ဆိုသည္။ ဆရာ့သေဘာက ရွင္းသည္။ ဒီေခတ္ႀကီးက ဘယ္နယ္ပယ္မွာမဆို နယ္နိမိတ္ အပိုင္းအျခားေတြ  ၿပိဳက်ေနသည့္ နယ္စည္းမျခားေခတ္ မဟုတ္လား။ ထိို႔ေၾကာင့္ စာတစ္ပုဒ္ကို အက္ေဆးပဲ၊ ေဆာင္းပါးပဲ၊ ၀တၳဳပဲ၊ ကဗ်ာပဲ၊ စကားေျပပဲဟူ၍ခြဲျခား ေျပာမေနသင့္ပါဘူး။ တစ္ခုနဲ႔ တစ္ခု ကူးလူးဆက္ႏႊယ္ ေရာစပ္ေနၾကတာပဲ မဟုတ္လားဟု တံခါးဖြင့္ႀကိဳဆိုထားတာ အထင္အရွား ေတြ႔ရသည္။

ဆရာ ေန၀င္းျမင့္ကေတာ့ သာသာ ထိုးထိုးပဲ မိမိ အျမင္ကို ေဖာ္ျပသည္။

“ကၽြန္ေတာ့္ဆီမွာ အက္ေဆး တစ္ပုဒ္ရဲ႕ တရားကိုယ္ သေဘာဟာ သိပ္ၿပီး မေျပာင္းလဲေသးေပမယ့္၊ ကမာၻ႕အက္ေဆးေတြမွာ ေျပာင္းျပန္ေျပာင္းလဲသြားတာ အမ်ားႀကီး ေတြ႔ရတယ္။ မ်က္ရည္၊ အမုန္းအာဃာတ၊ နာက်င္မႈ၊ ခိုကိုး ရာမဲ့မႈ၊ ယူက်ဳံးမရ ျဖစ္မႈ၊ မလံုျခံဳမႈ၊ အနာဂတ္ေ၀၀ါးမႈ၊ ေသာကနဲ႔ ညႇိဳးခ်ဳံးမႈ၊ အက္ေဆးေတြမွာ ဒီအရိပ္ေတြ ရွိလာၿပီ” ဟူ၏။

မည္သို႔ဆိုေစ…ယခုအခါ အက္ေဆးေခၚ ရသစာတမ္း ဟူေသာ ကမ္းေျခသို႔ ေလွ်ာက္လွမ္း ၾကရာတြင္ ေရးသား တင္ဆက္သူတို႔ သည္ လမ္းႏွစ္သြယ္ အတိုင္း တူ႐ူခ်ီတက္ေနၾကတာကို ျပက္ျပက္ထင္ထင္ ျမင္ေနရသည္။ တစ္လမ္းကား အစဥ္အလာလမ္း ျဖစ္ၿပီး၊ တစ္လမ္းကား ေခတ္ေပၚလမ္းဟူ၍ လြယ္လြယ္ ဆိုၾကပါစို႔။

အစဥ္အလာလမ္းအတိုင္း ေလွ်ာက္သူတို႔ကား ကံ့ေကာ္ၿမိဳင္စာတမ္းလာ ဆရာႀကီးမ်ား ခ်မွတ္ခဲ့သည့္ သြင္ျပင္ လကၡဏာမ်ားကို ေပြ႔ပိုက္၍ ေခတ္အလိုက္ သစ္လြင္လတ္ဆတ္မႈ မ်ားျဖင့္ မြမ္းမံကာ၊ ကုိယ့္ေျမ၊ ကိုယ့္ေရ၊ ကိုယ့္အမ်ဳိးသား ဓေလ့စ႐ိုက္ဟန္ျဖင့္ ေလွ်ာက္လွမ္းသည္။ အဲဒီမွာ ျဖစ္ရပ္ (Events) ေတြကို ေဇာင္းေပးၿပီး ေတြးဆဆင္ျခင္စရာေတြကို မွ်ေ၀ခံစားေစမည္။ အက္ေဆးဆရာ ဘာေျပာခ်င္သလဲ၊ ဘာေပးခ်င္သလဲ ဆိုတာကို သဲသဲကြဲကဲြ ထင္သာျမင္သာ ရွိေစေသာ၊ ရသျဖင့္ ထံုးမြမ္းေရးသားတင္ဆက္မႈမ်ဳိး။

ေခတ္ေပၚ လမ္းအတိုင္းေလွ်ာက္ သူတို႔ကား စာေပကို ျခံခတ္ထားတာမ်ဳိး မဟုတ္ဘဲ ႏိုင္ငံေရး၊ လူမႈေရး၊ ပညာ ေရး၊ စာေပ ယဥ္ေက်းမႈ စသည္ျဖင့္ ႀကိဳက္ရာကို လြတ္လပ္ေပါ့ပါးစြာေရးမည္။ ရသ ပါခ်င္လည္း ပါမည္၊ မပါ ခ်င္လည္းရသည္။ အေတြးေတြ၊ စိတ္ကူးေတြ၊ ခံစားမႈေတြကုိ စကားလံုးလွလွ၊ ကဗ်ာဆန္ဆန္၀ါက်အပိုင္းအစေတြျဖင့္ ျဖန္႔ၾကဲေရာသမေမႊခ်င္သလို ေမႊႏိုင္သည္။ အခ်က္အလက္ေတြျဖင့္ သတင္းစာစကားေျပဆန္ဆန္ ႐ိုး႐ိုးႀကီးလည္း ေရးႏိုင္သည္။ ဒိုးဒိုးေဒါက္ေဒါက္လည္း ေျပာႏိုင္သည္။ ဘာေရးေရး၊ ဘယ္လိုေရးေရး အက္ေဆးဟု အတည္ေပါက္ တံဆိပ္ကပ္ႏိုင္ေသာ ဖြဲ႔စည္းတည္ေဆာက္မႈမ်ဳိး။

ယေန႔ မဂၢဇင္းေတြကို ျပန္ၾကည့္ လိုက္ေတာ့လည္း ရွည္ရွည္ေ၀းေ၀း၊ ေတြးေတြးဆဆျဖင့္ ျမန္မာ့အေငြ႕အသက္၊ ႐ိုးရာရန႔ံအရသာပါေသာ အစဥ္အလာလမ္းက ေလွ်ာက္လွမ္းလာသည့္ ရသစာတမ္းေတြကို ေဇာင္းေပးေဖာ္ျပတာေတြရွိသလို၊ ဘာေရးေရး အက္ေဆး ဟူေသာ ေခတ္ေပၚလမ္းက ေလွ်ာက္လွမ္းလာသည့္ အက္ေဆးေတြကိုလည္း တခုတ္တရ ေဖာ္ျပလာၾကတာေတြလည္း ေတြ႔ရေပသည္။

ထိုအခါ ဘာေတြမွန္းမသိ ခ်ာတိခ်ာလည္၊ မ်က္စိေတြ လည္ကုန္သည္။ သို႔ျဖင့္ ဘာသံေတြ ထြက္လာၾကသနည္းဆိုလွ်င္၊ အစဥ္အလာဆရာေတြက ေခတ္ေပၚအက္ေဆးေတြကို အလြယ္ေရးစာေတြဟူ၍ အရာမသြင္းခ်င္သလိုမ်ိဳး ေမးေငါ့ထိုးလာၾကသလို၊ ေခတ္ေပၚ အက္ေဆးသမားေတြကလည္း အစဥ္အလာ အက္ေဆးေတြကိုအန္းတိတ္ႀကီးေတြပါဗ်ာဟု  အထင္ေသး၊ အျမင္ေသး အေဟာင္းပံုထဲ ထိုးထည့္လိုၾကသံေတြ ပ်ံ႕လြင့္လာသည္။ သေဘာထား အျမင္ေတြ ဆန္႔က်င္ကြဲျပားလာၾကသည္။

ဤသို႔ျဖင့္ စာေပလြင္ျပင္တြင္ ဒါ အက္ေဆးဟုတ္ မဟုတ္၊ ရသစာတမ္း မွန္မမွန္ ေ၀ဖန္မ်က္စိျဖင့္ ၾကည့္သူကၾကည့္၊ သံသယ မ်က္စိျဖင့္ ဖတ္သူကဖတ္ျဖစ္လာၾကသည္။ မလိုလားအပ္ေသာ ျပႆနာတစ္ရပ္။ မလိုလားအပ္စြာ ေပၚေပါက္လာလ်က္ရွိသည္ဟု ေျပာရမလိုပင္ ျဖစ္ေနတာ သတိျပဳမိပါသည္။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘယ္လို ေျဖရွင္းမလဲ။ ဤေနရာတြင္ ဆရာ့ ဆရာတို႔၏ အေတြးအယူကို အနည္းငယ္ တင္ျပပါရေစ။

ဆရာတက္တုိးက (အေတြးအျမင္၊ ၁၉၈၆၊မတ္လ)သူ၏ “ဒႆန စာေပ”ဟူ ေသာ ေဆာင္းပါးတြင္ “အေတြးအျမင္ ေဆာင္းပါးေလးမ်ား ေရးေသာ အက္ ေဆးဆရာမ်ားသည္ ေရွးေခတ္က ေတာ္ ေတာ္မ်ားမ်ားရွိခဲ့သည္။ ယခုေခတ္၌ သူတို႔ မ်ဳိးဆက္ကို “ေဆာင္းပါးရွင္” ဟု ေခၚၾကသည္။ အက္ေဆးဟူေသာ ေ၀ါဟာရ၏ အဓိပၸာယ္သည္ က်ယ္ျပန္႔၍ အသံုးအႏႈန္းမွာလည္း က်ယ္ျပန္႔လာသည္။ ေဆာင္းပါးအခ်ဳိ႕ကို အက္ေဆးဟု ေခၚၾကသည္။ ဥပမာ၊ အေမရိကန္ သတင္း မဂၢဇင္း “တိုင္း”(Time) တြင္ ပါတတ္ေသာ အက္ေဆးမ်ဳိး။ ထိုအက္ေဆးမ်ဳိးသည္ “ေဆာင္းပါး”ဟု ယခု ေခၚေနေသာ အေရးအသားႏွင့္ ကြာျခား ခ်က္မရွိေပ”ဟု ေရးသားခဲ့သည္။

ဆရာၾကည္ႏိုင္ကလည္း “နာရီ ခြဲသူမ်ား” အက္ေဆး စာအုပ္ နိဒါန္း၌ “အက္ေဆးတြင္ ကဗ်ာရသသည္လည္းေကာင္း၊ ၀တၳဳတိုရသသည္လည္းေကာင္း၊ ႂကြယ္၀စြာ ပါ၀င္ေနသည္ဟု ယံုၾကည္မိေပသည္”ဟု အပီေရးထားတာ ဖတ္ရသည္။

ၿပီးေတာ့ ဆရာ ေန၀င္းျမင့္၏ “ႏိုင္ငံတကာ ရသအေတြး၊ ရသအက္ေဆး”အမွာစာ၌လည္း၊ အက္ေဆးတြင္ အက္ေဆး တစ္ပုဒ္၏ ပင္ကို ကိုယ္ရည္ကုိယ္ေသြး အလကၤာ လကၡဏာမ်ား ရွိရျခင္း (Rhetorieal element) ႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္မူ (သို႔မဟုတ္) အေျပာက္အမြမ္း ရွိရျခင္း (Principle or Pattern) တို႔ ပါရွိသည္ဟု ေတြ႔ရရာ၊ အက္ေဆးတြင္ ကဗ်ာရသဟု ဆိုအပ္ေသာ အလကၤာ အရိပ္လကၡဏာ၊ ၀တၳဳတိုရသႏွင့္ နီးစပ္သည့္ အေျပာက္အမြမ္းစတာေတြ ပါသင့္သည္ဟု ေတြးယူထားတာ မွတ္ သားခဲ့ရဖူးပါသည္။

ကၽြန္ေတာ့္သေဘာကို ေျပာရမည္ဆိုပါလွ်င္…ဂလိုဘယ္ေခတ္၊ အိုင္တီေခတ္ႏွင့္အညီ ကမာၻႀကီး အဘက္ဘက္က ေျပာင္းလဲတိုးတက္လာသည္ႏွင့္အမွ် အႏုပညာဆိုင္ရာ အေတြးအျမင္ အယူအဆေတြ ေရြ႕လ်ားေျပာင္းလဲလာရမည္ကို ကၽြန္ေတာ္ အပါအ၀င္၊ အစဥ္အလာ အက္ေဆးဆရာေတြ ေယဘုယ်နားလည္ သေဘာတူ လက္ခံၿပီးျဖစ္ပါသည္။ အက္ေဆးဟူေသာ ေ၀ါဟာရ၏ မူလအဓိပၸာယ္ကလည္း စမ္းသပ္ျခင္းျဖစ္ရာ၊ အခါမလပ္ စူးစမ္း၊ တီထြင္၊ စမ္းသပ္ရမွာပဲဟု နားလည္ခဲ့ပါ၏။

ဒီကေန႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေရးေနၾကသည့္ အက္ေဆးေတြကလည္း လက္ရွိအေနအထားႏွင့္ လံုေလာက္မႈ မရွိေတာ့။ ေခတ္၏ ေတာင္းဆိုခ်က္ႏွင့္အညီ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လုိက္ေလ်ာ ညီေထြစြာ လိုအပ္ခ်က္ႏွင့္အညီ ေျပာင္းလဲရေတာ့မည္။ ျမစ္ဟာ မေကြ႔ရင္မလွဘူး၊ ေကြ႔မွ လွမည္ဆိုသလို တစ္ခုခုေတာ့ ေျပာင္းရေရႊ႕ရ၊ ေကြ႕ရေတာ့မွာ အေသအခ်ာပဲ ျဖစ္သည္။ ဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရသစာတမ္း သို႔ မဟုတ္ အက္ေဆးေတြကို ေခတ္ေရစီးအရ၊ ဘယ္အဂၤါရပ္ေတြဟာ ေခတ္နဲ႔ မေလ်ာ္ညီလို႔ ခ်န္ထားခဲ့၊ သိမ္းႏုတ္ဖယ္ ရွားသင့္သည္၊ ဘယ္အရာေတြကေတာ့ အေျခအေနအရ ထပ္မံတိုးခ်ဲ႕ျဖည့္ဆည္းသင့္သည္ ဆိုတာေတြကို မိမိတို႔ အေလ့အထံု အေတြ႔အၾကံဳႏွင့္ ယွဥ္ၿပီး ေတြးဆ ဆင္ျခင္လ်က္ ရွိၾကပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အက္ေဆးခ်စ္သူေတြ ဆံုမိၾကေလတိုင္း ဤအေၾကာင္းအရာကို မေမ့မေလ်ာ့ ေတြးဆႏွီးေႏွာလ်က္ ရွိတာလည္း အေသအခ်ာပဲ ျဖစ္ပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္အေနႏွင့္ကေတာ့ ဒီလုိပဲ ေျပာခ်င္သည္။

မိမိ ထင္ျမင္ရာ၊ ယံုၾကည္ရာ၊ ႏွစ္သက္ရာ လမ္းအတိုင္း အက္ေဆး စခန္းသုိ႔ လြတ္လပ္စြာ လွမ္းၾကပါ။ ေရးၾကပါ။ ဆရာေမာင္စိမ္းနီ၏ ပိေတာက္ပြင့္သစ္မဂၢဇင္း ေဆာင္ပုဒ္အတိုင္း ျပည္သူခ်စ္လွ်င္ ကမၺည္းတင္မွာ ျဖစ္သည္။ တကယ္တမ္း အဆံုးအျဖတ္ေပးမည့္သူမွာ စာဖတ္သူ ျပည္သူတုိ႔သာ ျဖစ္သည္။

တကယ္ ေျပာၾကစတမ္း ဆိုလွ်င္ အက္ေဆး ဆိုတာကိုက ကၽြန္ေတာ္တို႔ မိ႐ိုးဖလာ စာေပပံုသဏၭာန္ တစ္ခုမဟုတ္ပါေပ။ သူတို႔ အေနာက္တိုင္းဆီက ေရာက္လာေသာ စာေပအမ်ဳိးအစား ျဖစ္သည္။ သူတို႔ဆီမွာေပၚခဲ့တာ ႏွစ္ေပါင္း ေလးရာေက်ာ္ခဲ့ၿပီ ျဖစ္ေသာ္လည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီသို႔ ဂႏၴေလာကေခတ္ကမွ ေရာက္ရွိလာသည္ဆိုေတာ့ ႏွစ္ေပါင္း ရွစ္ဆယ္ခန္႔ပင္ ရွိပါေသးသည္။ လိႈင္းအပုတ္မွာ ျမဳပ္လိုက္ေပၚလိုက္ႏွင့္။ ဒါကို ဆရာ့ဆရာႀကီးေတြက အစဥ္အဆက္ ျပဳျပင္မြမ္းမံ၊ ျမန္မာရနံ႔ဖ်န္းၿပီး တစ္မ်ဳိးတစ္ဘာသာ ဆန္းသစ္ေအာင္ စီရင္ခဲ့ၾကသည္။

သို႔ျဖင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မိခင္စာေပ အကိုင္းအခက္ တစ္ခုလို ျဖစ္လာကာ၊ အေတာ္ေလး အထာက်  တည္ၿငိမ္ရင့္က်က္ လာခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည္။ ဣေႁႏၵ သိကၡာရွိလာခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည္။ ထိုလမ္း အတိုင္းပင္ ရသစာတမ္းေခၚ ရသအက္ေဆးကို ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၊ ဆရာႏြယ္စိုး၊ ဆရာေဇယ်၊ ဆရာတိုက္စိုး၊ ဆရာျမသန္းတင့္၊ ဆရာေအာင္သင္းတို႔ လက္ဆင့္ကမ္း သယ္ေဆာင္လာခဲ့ၾကသည္။

ဒီမွာ ဆရာ ေမာင္ခိုင္လတ္ ေျပာတာကို ကၽြန္ေတာ္ သတိရမိပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေရးေနတာ ျမန္မာေတြ ဖတ္ဖို႔ ေရးေနတာ၊ ျမန္မာအက္ေဆးဆိုတဲ့ ျမန္မာ့နည္း ျမန္မာ့ဟန္နဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အျဖစ္ႏိုင္ဆံုး ျမန္မာ့နား၊ ျမန္မာ့ ႏွလံုးသားေတြဆီ ေရာက္ဖို႔ ႀကိဳးပမ္းေနတာ။ ဘယ္သူေတြ ဘာေျပာေျပာ၊ အခု ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေရးဟန္နဲ႔ ျမန္မာလူထုနဲ႔ အဆီေလ်ာ္ဆံုးလုိ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဆာေဗးလုပ္လို႔ရတယ္ ဟူေသာ စကား။ စဥ္စားစရာ အလြန္ေကာင္းသည္ဟု ဆုိခ်င္ပါသည္။

အားလံုး သိၾကသည့္ အတိုင္းပါပဲ။

ကၽြန္ေတာ္တို႔၏ အစဥ္အလာ ဆရာ့ ဆရာႀကီးေတြကေတာ့ အက္ေဆးကို အမည္နာမအမ်ဳိးမ်ဳိး ကင္ပြန္းတပ္ ေခၚဆိုခဲ့ၾကေသာ္လည္း၊ ေနာက္ဆံုး “ရသစာတမ္း”ဟူေသာ အသံုးကို ခံတြင္းအေတြ႔ဆံုး ျဖစ္ကာ ရသစာတမ္းဟုပင္ တြင္တြင္ႀကီး ေခၚေ၀ၚသံုးစြဲခဲ့ၾကသည္။ ထိုအမည္အရ “ရသစာတမ္း”ဆိုကတည္းက “ရသ”အဖြဲ႔ပါကို ပါရမည္။ မပါမျဖစ္ဆိုတာ အထူးေျပာဖြယ္ရာပင္ မလိုေတာ့ပါ။ အခု ေနာက္ပိုင္းမွာမွ ရသစာတမ္းကို “အက္ေဆး”လို႔ပဲ တိုက္႐ိုက္ ေ၀ါဟာရဖလွယ္ၿပီး ျမန္မာမႈ ျပဳသံုးစြဲလာၾကရာမွ၊ တစ္နည္းဆိုရလွ်င္၊ ယေန႔ႏိုင္ငံတကာ (ဥပမာ- Time, Newsweek) အက္ေဆးေတြကို အတုယူကာ အက္ေဆးမွာ ရသပါစရာ မလုိ၊ ရသမပါလည္း ျဖစ္တယ္ဟု ဆိုလာၾကပံုရသည္ဟု ေတြးမိပါသည္။

အက္ေဆးကို တခ်ဳိ႕က “အက္ေဆး”ဟူ၍ ေခၚေ၀ၚ သံုးစြဲသလို၊ တခ်ဳိ႕က “ရသအက္ေဆး”ဟူ၍လည္း ေခၚေ၀ၚသံုးစြဲၾကတာလည္း ရွိပါေသးသည္။ ရသ အက္ေဆးဆိုလွ်င္ေတာ့ ရသကို ဖယ္ခ်န္စြန္႔ပစ္ထားလုိ႔ရမည္ မဟုတ္တာ သတိျပဳမိဖို႔ လိုပါသည္။ သို႔ျဖင့္ အမ်ဳိးအစားခြဲေျပာရမည္ဆိုလွ်င္ အက္ေဆးကသတ္သတ္၊ ရသအက္ေဆးက သတ္သတ္ဟု ခြဲရမည္ျဖစ္သည္။

ဒါေၾကာင့္ ေနာက္ဆံုးေျပာရလွ်င္- အက္ေဆးကို ဘယ္လိုေရးေရး၊ ရသပါပါ မပါပါ အက္ေဆး ျဖစ္ႏိုင္သည္။ သို႔ေသာ္ အက္ေဆးတိုင္းသည္ ရသစာတမ္း မဟုတ္၊ ရသစာတမ္း မျဖစ္ႏိုင္။(လံုး၀ မျဖစ္ႏိုင္။) ရသစာတမ္း တိုင္းသာလွ်င္ အက္ေဆး ျဖစ္ႏိုင္သည္ဟု ကၽြန္ေတာ္ အခိုင္အမာ ေျပာခ်င္သည္။ ဆံုးဆံုးျဖတ္ျဖတ္ ေျပာခ်င္သည္။ အခု ေဟာဒီ ကၽြန္ေတာ့္အေရးအသား စာစုကို ရသစာတမ္းဟု မေျပာလိုပါ။ သို႔ေသာ္ “အက္ေဆး” ဟု ကၽြန္ေတာ္ ေျပာမည္ ဆိုပါလွ်င္ စာဖတ္သူတို႔ သေဘာတူႏိုင္ပါသလား။

 

မင္းခ်မ္းမြန္

(ေရႊအျမဳေတ မဂၢဇင္း၊ေဖေဖၚ၀ါရီလ ၂၀၁၁)

 

Facebook တြင္ဖတ္ရန္